KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
1. NAMA
PERTANDINGAN
1.1 Pertandingan
sepaktakraw antara REGU ini akan dikenali sebagai GRAND PRIX
SEPAKTAKRAW KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA .
2. UNDANG – UNDANG PERMAINAN
2.1 Pertandingan
ini dijalankan mengikut undang-undang
ISTAF ( Gabungan Sepaktakraw Antarabangsa ), Persatuan Sepaktakraw
Malaysia (PSM) dan peraturan Am Liga Sukan Kementerian Pendidikan Malaysia yang
dikuatkuasakan pada masa ini.
2.2 Perkara-Perkara Batal
2.2.1 Pihak Sepak Mula
2.2.1.1 Apit yang membuat campakan, memain-mainkan bola (menghempas, mencampak dan lain - lain cara) selepas
pengadil mengumumkan mata.
2.2.1.2 Mana - mana Apit mengangkat
kaki atau memijak garisan, garisan tengah atau melintasi atau menyentuh jaring
semasa membuat campakan untuk servis.
2.2.1.3 Tekong (server) melompat
semasa melakukan sepak mula atau kaki memijak garisan bulatan sepak mula
sebelum atau semasa melakukan sepak mula.
2.2.1.4 Tekong (server) tidak
menyepak bola yang dicampak
kepadanya.
2.2.1.5 Bola menyentuh pemain regunya terlebih dahulu sebelum melepasi ke
gelanggang lawan.
2.2.1.6 Bola melintasi jaring
tetapi jatuh di luar gelanggang.
2.2.1.7 Bola tidak melepasi
gelanggang lawan.
2.2.1.8 Pemain menggunakan tangan
atau lain - lain bahagian tangan semasa melakukan sepakan walaupun tangan tidak
menyentuh bola tetapi menyentuh lain objek bagi membantu melakukannya.
2.2.1.9 Apit yang membuat campakan, mencampakkan bola sebelum Pengadil
mengumumkan mata buat kali kedua.
2.3 Pihak Sepak Mula Dan Penerima Sepak Mula.
2.3.1 Melakukan tingkah-laku yang boleh menganggu, membuat bising atau
menengking pihak lawan.
2.4 Kedua-dua Pihak Semasa Permainan
2.4.1 Mana-mana pemain menyentuh
bola di kawasan pihak lawan.
2.4.2 Mana-mana bahagian anggota pemain memasuki kawasan gelanggang lawan
sama ada di atas atau di bawah jaring kecuali semasa 'follow-through'.
2.4.3 Memainkan bola melebihi tiga
kali berturutan.
2.4.4 Bola menyentuh tangan.
2.4.5 Memberhentikan atau mengepit bola di bawah tangan / lengan antara
kedua - dua paha / kaki atau badan.
2.4.6 Sebarang anggota atau
peralatan pemain seperti kasut, jersi, pelilit kepala dan lain-lain menyentuh
jaring, tiang, kerusi pengadil atau jatuh ke kawasan gelanggang lawan.
2.4.7 Bola terkena siling, bumbung,
dinding atau lain-lain benda.
2.4.8 Mana-mana pemain memegang atau menyentuh objek bagi membantu
melakukan sepakan.
2.5 Rehat (Time-Out)
2.5.1 Setiap Regu berhak meminta
satu minit rehat (time out) sekali untuk setiap set. Rehat boleh diminta oleh
Pengurus pasukan atau Jurulatih semasa bola tidak berada dalam permainan. Cuma
4 orang pemain sahaja bagi setiap regu dibenarkan berada di belakang garisan
gelanggang semasa satu minit rehat. Tidak ada lagi rehat yang diberi secara
automatik.
2.5.2 5 orang iaitu 3 pemain dan dua
yang lain berpakaian kemas serta berlainan daripada pemain.
2.6 Pakaian
2.6.1 Semua jersi hendaklah
mempunyai nombor di bahagian depan (10 cm) dan belakang (19 cm)
2.6.2 Setiap pemain hendaklah
memakai nombor yang sama sepanjang kejohanan.
2.6.3 Hanya jersi bernombor 1 hingga
36 sahaja yang dibenarkan dalam kejohanan ini.
2.7
Bola / alatan
10.1
Bola yang digunakan ialah :
GAJAH EMAS
311 bagi peringkat umur 11 tahun ke bawah.
511 bagi peringkat umur 14 dan 16 tahun ke bawah.
2.8 Spesifikasi Gelanggang
2.8.1
Gelanggang
2.8.1.1 Luas
gelanggang adalah 13.4 m x 6.1 m, bebas dari
sebarang rintangan sehingga 8 m tinggi dari permukaan
lantai gelanggang. Lebar semua garisan
gelanggang tidak
melebihi 0.04 m diukur ke dalam dari penjuru
ukuran
gelanggang.
2.8.2 Garisan Tengah
2.8.2.1 Garisan tengah selebar 0.02 m membahagikan
gelanggang
kepada dua bahagian yang sama
besar.
2.8.3 Garisan Suku Bulatan
2.8.3.1 Garisan Suku Bulatan hendaklah digaris dari
garisan tepi ke
garisan tengah berukuran jejari 0.9 m.
2.8.4
Bulatan Sepak Mula
2.8.4.1 Bulatan Sepak Mula
berjejari 0.3 m hendaklah digariskan di
tengah-tengah kiri dan kanan petak
gelanggang, di mana
hendaklah 2.45 m dari garisan
belakang gelanggang dan
3.05 m dari garisan tepi gelanggang. Garisan 0.04 m lebar
ini hendaklah diukur dan digaris
menghala keluar dan
jejarinya 0.3 m.
2.8.5 Kawasan Bebas
2.8.5.1
Gelanggang hendaklah bebas daripada halangan sejauh
3.0 m daripada tepi garisan.
2.8.6 Tiang
2.8.6.1 Ketinggian tiang ialah
1.55 m (1.45 m untuk Bawah 11
Tahun) diukur dari permukaan
gelanggang dan ianya
hendaklah teguh dan kukuh untuk
regangan jaring. Jejarinya
tidak melebihi 0.04 m. Kedudukan
tiang-tiang hendaklah
didirikan 0.3 m jaraknya dari
garisan tepi dan sebaris dengan
garisan tengah gelanggang.
2.8.7 Jaring
2.8.7.1 Jaring hendaklah diperbuat daripada nylon yang halus dan
siratnya berukuran
diantara 0.06 m hingga 0.08 m.
2.8.7.2 Lebar jaring adalah 0.7 m dan panjang jaring tidak kurang
daripada 6.10 m dan
selari dengan garisan tengah
gelanggang.
2.8.7.3 Di kedua-dua hujung jaring dilekatkan pita 0.05 m sebagai
sempadan dari atas ke
bawah dan kedudukannya sebaris
menegak dengan garisan
tepi.
2.7.8.4 Di bahagian atas dan bawah jaring hendaklah dilapik dengan
pita 0.05 m yang
diperkuat dengan benang atau nylon. Pita
berfungsi sebagai pengampu
tali regangan di atas paras
tiang.
2.7.8.5 Ketinggian jaring di bahagian tengah adalah 1.52 m untuk
Lelaki ( Bawah 14 dan 16
tahun ) dan 1.42 m untuk bawah
11 tahun manakala di
bahagian tiang adalah 1.55 m ( Bawah
14 dan 16 tahun ) untuk lelaki dan 1.45 m untuk bawah 11
tahun.
2.9 Menarik diri / menyerah kalah
2.9.1 Regu yang mengesahkan
persetujuan mengambil bahagian tidak dibenarkan menarik diri. Surat tunjuk
sebab akan dikeluarkan kepada pasukan/regu tersebut sekiranya melanggar
Peraturan ini.
2.9.2 Sekiranya ada regu menarik diri atau menyerah kalah dengan sengaja
daripada pertandingan, semua keputusan pertandingan yang dimainkan oleh regu
itu akan dibatalkan. Pasukan tersebut tidak dibenarkan menyertai perlawanan
seterusnya dan tindakan tatatertib akan diambil oleh Jawatankuasa Tatatertib
Grand prix Sepak takraw Kementerian Pendidikan Malaysia ke atas regu berkenaan.
2.10 Bantahan
2.10.1 Segala bantahan hendaklah
dibuat secara bertulis oleh Pengurus sahaja kepada juri rayuan.
2.10.2 Segala masalah berkaitan
dengan kelayakan (status) peserta atau sesuatu perlawanan yang tidak dapat
diselesaikan dengan memuaskan sebelum pertandingan bermula, maka pasukan itu
boleh mengambil bahagian di bawah bantahan (under protes) dan perkara tersebut
hendaklah diselesaikan1 jam selepas menerima bantahan rasmi.
2.10.3 Keputusan Juri Rayuan Jawatankuasa Pengelola Kejohanan akan dibuat secara bertulis serta dimaklumkan
kepada yang berkenaan dan keputusan adalah muktamad.
3. JENIS
PERTANDINGAN
Pertandingan ini mengandungi pertandingan antara regu sahaja yang
melibatkan kategori umur seperti berikut :
3.1 1 regu
bawah 16 tahun
3.2 1 regu bawah 14 tahun
3.3 1 regu bawah 11 tahun
4. PENYERTAAN
4.1 Semua
Majlis Sukan Sekolah Negeri (MSSN) / Sekolah Sukan Negeri (SSN) / Sekolah Sukan
Malaysia (SSM) diwajibkan menghantar pasukan ke kejohanan ini.
5. PENDAFTARAN
PEMAIN DAN PEMBENTUKAN PASUKAN
5.1 Setiap
Majlis Sukan Sekolah Negeri (MSSN) / Sekolah Sukan Negeri (SSN) / Sekolah Sukan
Malaysia (SSM) hanya dibenarkan menghantar satu (1 ) regu sahaja
bagi setiap kategori.
5.2 Setiap
Majlis Sukan Sekolah Negeri (MSSN) / Sekolah Sukan Negeri (SSN) / Sekolah Sukan
Malaysia (SSM) dibenarkan mendaftarkan
seramai lapan (8) orang pemain bagi setiap
regu yang dipertandingkan dalam
kejohanan tersebut. Setiap sirkit akan di wakili oleh empat (4) pemain bagi
setiap kategori.
5.3 Setiap Majlis Sukan Sekolah Negeri (MSSN)
/ Sekolah Sukan Negeri (SSN) / Sekolah Sukan Malaysia (SSM) hendaklah
mendaftarkan terdiri daripada:-
Pengurus Pasukan 1 orang
Jurulatih Pasukan 2 orang
Pemain 12 orang / 8
orang (SSM)
Pengadil 1 orang
_______
16 orang
=======
5.4 Setiap
pemain WAJIB membawa kad akreditasi yang disediakan oleh pihak urus setia bagi
semua kategori.
5.5 Pemeriksaan
kad akreditasi akan disemak semasa mesyuarat pengurus-pengurus pasukan oleh
Jawatankuasa Teknikal dan Pengelolaan. Pengesahan penyertaan akan dibuat oleh
Pengadil Rasmi Kejohanan sebelum pertandingan bermula.
5.6 Pendaftaran
pemain perlu dibuat 2 minggu sebelum Sirkit 1 (satu) berlangsung.
5.7
Pertukaran/penambahan pemain hanya boleh dibuat selepas Sirkit Ke 2 dan
2 minggu sebelum Sirkit Ke 3.
5.8 Pertukaran
hanya berdasarkan sebab-sebab berikut:
5.8.1 Kecederaan – Disahkan oleh
doktor.
5.8.2 Berpindah/berhenti/tindakan
disiplin oleh sekolah – Disahkan
oleh
Pengetua.
5.9 Pemain
yang telah didaftarkan dan telah bermain di Sirkit 1 tidak dibenarkan mewakili
pasukan lain sepanjang musim tahun semasa.
6. HAD
UMUR
6.1 Semua
pemain mestilah berumur bawah 16 tahun
pada 1 Januari tahun semasa bagi regu bawah 16 tahun .
6.2 Semua
pemain mestilah berumur bawah 14 tahun pada 1 Januari tahun semasa bagi regu
bawah 14 tahun.
6.3 Semua
pemain mestilah berumur bawah 11
tahun pada 1 Januari tahun semasa bagi
regu bawah 11 tahun.
7. SISTEM
PERTANDINGAN
7.1 Pertandingan Grand Prix (GP) Sepaktakraw Kementerian Pendidikan
Malaysia ini akan dijalankan dalam lima ( 5 ) sirkit.
7.2 Semua
pertandingan akan dijalankan mengikut kaedah peraturan AM Liga Sukan
Kementerian Pendidikan Malaysia.
7.3 Semua
pertandingan ini akan dikelolakan oleh
Jabatan Pendidikan Negeri yang dipilih .
7.4 Undian
akan dijalankan oleh Jawatankuasa Pengelola Kejohanan / Jawatankuasa Teknikal
bagi menentukan kumpulan regu masing – masing sewaktu mesyuarat
pengurus-pengurus pasukan.
7.5 Pertandingan di peringkat awal akan
dijalankan secara Liga.
8. MENENTUKAN
KEPUTUSAN
8.1 Regu
yang mendapat mata tertinggi dikira sebagai pemenang pertama, manakala yang
mendapat mata kedua tertinggi akan dikira sebagai pemenang kedua.
8.2 Regu
yang menang akan mendapat 2 mata dan kalah 0 mata.
8.3 Sekiranya
selesai semua perlawanan dalam kumpulan kiraan mata diperolehi sama oleh 2 regu
atau lebih maka kedudukannya akan ditentukan mengikut tertib berikut :-
8.3.1 Kiraan
perbezaan pusingan (Difference) daripada jumlah pusingan menang yang
diperolehi oleh berkenaan.
8.3.2 Kiraan
perbezaan angka – angka mata daripada jumlah yang diperolehi oleh regu
berkenaan.
8.4 Sekiranya
dengan kaedah di atas kedudukan seri masih berlaku maka kaedah berikut akan
dilakukan.
8.4.1 Jika 2
regu sahaja terlibat maka regu yang telah
mengalahkan lawannya dikira menang.
8.4.2 Jika 2
atau lebih regu terlibat maka keputusan muktamad akan ditentukan dengan
perlawanan semula dalam liga satu pusingan dengan kiraan 15 mata sahaja.
8.5 Setiap
regu hendaklah bersanggupan bertanding lebih dari satu pelawanan dalam sehari.
Jika dijadualkan, maka tempoh rehat 30 minit akan diberi antara perlawanan
tersebut.
8.6 Mata
akan diberikan kepada semua regu bagi setiap sirkit mengikut tahap pencapaian.
8.7 Johan,
Naib johan, ketiga dan seterusnya hanya dapat ditentukan pada sirkit akhir
setelah jumlah mata terkumpul dikira.
9. SISTEM
KIRAAN MATA / MASA PERMAINAN ( YANG BERKAITAN )
9.1 Sistem kiraan mata dua puluh satu (21)
akan diguna pakai dalam kejohanan ini.
9.2 Setiap set dimenangi oleh
regu yang mendapat mata dua puluh satu (21) dengan kelebihan minimum dua (2)
mata. Bila terikat mata 20-20, set tersebut dimenangi apabila mana-mana regu
mendapat kelebihan dua (2) mata atau mana-mana regu mencapai mata dua puluh
lima (25) (yang mana dahulu).
Apabila regu
terikat mata 20-20, maka pengadil akan membuat pengumuman 'lanjutan mata 25'.
9.3 Setiap perlawanan dijalankan
dalam 3 set (best of 3-set) dua minit rehat antaranya dan regu yang memenangi 2
set terdahulu daripada 3 set dikira memenangi perlawanan. Set akan dikenali
dengan set pertama, kedua dan ketiga.
9.4 Dalam set ketiga, tukar petak gelanggang
akan dilakukan apabila satu regu mendapat mata 11.
10. PEGAWAI PERTANDINGAN DAN
PEMBANTU TEKNIKAL
10.1 Semua pasukan dikehendaki membawa seorang
(1) Pengadil yang bertauliah (KEBANGSAAN) dan bergilir-gilir bagi setiap
sirkit.
10.2 Semua Penjaga Garisan yang akan bertugas
mestilah daripada murid yang dilantik oleh JPN pengelola selaku tuan rumah.
10.3 Pegawai Teknikal dan Pembantu Teknikal yang
akan bertugas akan dilantik oleh Jawatankuasa Pengelola.
10.4 Segala keputusan yang telah dibuat oleh
Pengadil berkaitan Undang-Undang Permainan adalah muktamad.
11. JADUAL DAN TEMPAT
PERTANDINGAN
11.1 Jadual dan takwim pertandingan tahun semasa
disediakan Jawatankuasa Pengelola.
11.2 Jadual pertandingan yang telah ditetapkan
oleh Jawatankuasa Pengelola adalah muktamad.
12. MEMULAKAN PERTANDINGAN / PERLAWANAN
12.1 Sebelum permainan dimulakan,
Pengadil akan membuat undian dengan kehadiran kedua-dua ketua regu. Ketua regu
yang memenangi undian akan memilih sama ada (i) Sepak Mula atau (ii) Petak
gelanggang. Regu yang kalah undian hendaklah memilih baki pilihan Regu yang
menang undian. Kedua-dua Regu hendaklah mematuhi keputusan Pengadil.
12.2 Regu yang memenagi undian akan
memulakan ’Warm-up” selama 2 minit dan diikuti oleh regu yang satu lagi. Hanya
5 orang sahaja yang dibenarkan bergerak bebas di dalam gelanggang dengan
menggunakan bola rasmi.
12.3 Perlawanan dikendalikan oleh
seorang Pengadil (berada di salah satu hujung Jaring), seorang Pembantu
Pengadil (berada bertentangan dengan Pengadil), seorang Pengadil Rasmi (berada
di belakang Pengadil), seorang Pengadil Garisan dipenjuru belakang garisan
gelanggang sebelah kanan Pengadil dan seorang lagi Pengadil Garisan di penjuru
belakang garisan gelanggang sebelah kanan Pembantu Pengadil. Pengadil akan
dibantu oleh Pengadil Rasmi bagi memantau keadaan di luar gelanggang.
Regu
melakukan sepak mula (servis) akan melakukan tiga (3) kali sepakan
berturut-turut dan disambung oleh pihak lawan tiga (3) sepakan berturut-turut.
Pertukaran sepak bergilir-gilir selepas tiga (3) mata, tanpa mengira mana pihak
yang mendapat mata. Pada mata dius (bila kedua-dua regu pada mata 20-20)
servis akan bertukar pada setiap mata. Regu yang menerima servis akan melakukan
servis pada set seterusnya. Tukar petak sebelum memulakan setiap set.
12.4 Campakan hendaklah
dilakukan oleh apit setelah Pengadil mengumumkan mata. Sekiranya apit membuat
campakan sebelum Pengadil mengumumkan mata, maka campakan semula hendaklah
dilakukan oleh apit dan amaran lisan akan diberi oleh Pengadil kepada pemain
tersebut. Jika pemain masih melakukan kesalahan yang sama maka campakan itu
dianggap batal.
12.5 Sebaik sahaja tekong
melakukan sepak mula, semua pemain bebas bergerak di dalam gelanggang
masing-masing.
12.6 Sepak mula diakui sah jika
bola melepasi atas jaring sama ada menyentuh jaring atau pun tidak, melalui
antara dua pita sempadan dan jatuh ke dalam gelanggang pasukan lawan.
13. PENGGANTIAN / PERTUKARAN PEMAIN
13.1 Gantian pemain boleh dibenarkan
pada bila-bila masa dengan permintaan Pengurus Pasukan / Jurulatih Rasmi kepada
Pengadil semasa bola tidak di dalam permainan.
13.2 Pengurus/jurulatih hanya
perlu menyerahkan kad Gantian pemain kepada pengadil untuk melakukan pertukaran
pemain. 2 keping Kad Gantian akan dibekalkan kepada setiap
pengurus/jurulatih bagi setiap set semasa pertandingan.
13.2 Dalam acara Regu, setiap
regu boleh menamakan seorang (1) orang pemain simpanan bagi setiap perlawanan
di samping 3 pemain yang sedia ada. Setiap Regu dibenarkan membuat maksimum dua
(2) kali pertukaran bagi setiap set. Semua pertukaran pemain hendaklah mendapat
kebenaran daripada Pengadil rasmi dan pertukaran hendaklah dilakukan di tepi
gelanggang di mana Pengadil bertugas nampak semasa pertukaran pemain dilakukan.
Pertukaran
pemain boleh dilakukan apabila antara kiraan mata telah dijalankan atau semasa
permulaan set. Satu (1) atau lebih pertukaran pemain boleh dilakukan dalam masa
yang sama (bagi acara regu sahaja). Jika Regu memulakan set dengan pemain yang
berbeza dari set yang sebelumnya, maka dianggap pertukaran telah dilakukan
untuk set yang baru.
13.3 Setiap regu dibenarkan membuat
pertukaran pemain atas sebab kecederaan. Sekiranya kedua-dua pertukaran pemain
belum dilakukan di dalam set tersebut. Jika kedua-dua pertukaran pemain telah
dilakukan, maka perlawanan dihentikan dan regu ini dianggap kalah.
13.4 Mana-mana regu yang mempunyai
kurang daripada 3 pemain tidak dibenarkan meneruskan perlawanan dan dianggap
kalah.
13.5 Jika pemain diperintah keluar
gelanggang (dikenakan kad merah) maka regu tersebut dibenarkan membuat
pertukaran pemain sekiranya kedua-dua pertukaran masih belum dilakukan di dalam
set tersebut. Jika kedua-dua pertukaran telah dilakukan dalam set tersebut,
maka perlawanan akan ditamatkan dan regu pemain yang dikenakan kad merah
dianggap kalah.
14. HADIAH DAN PIALA
14.1 Piala Pusingan bagi setiap
kategori.
(bawah
16, bawah 14 dan bawah 11).
14.2 Pingat-pingat akan disediakan
adalah seperti berikut:-
Bawah 16
EMAS
|
PERAK
|
KE-3
|
KE-4
|
8
|
8
|
8
|
8
|
Bawah 14
EMAS
|
PERAK
|
KE-3
|
KE-4
|
8
|
8
|
8
|
8
|
Bawah 11
EMAS
|
PERAK
|
KE-3
|
KE-4
|
8
|
8
|
8
|
8
|
15. PERKARA-PERKARA
YANG TIDAK DINYATAKAN
Semua hal yang tidak
diperuntukkan di bawah peraturan ini atau sebarang pengecualian mengenai
pematuhan peraturan-peraturan ini atau semua perkara –perkara perbezaan
tafsiran akan diputuskan JKP yanag mana keputusannya adalah muktamad.
No comments:
Post a Comment